środa, 9 stycznia 2013

Uporządkuj chaos! cz. 1

 Tumblr_leypgc1psa1qg859oo1_400_large

Zawsze przed nauką muszę posprzątać, inaczej mam mętlik w głowie i nie mogę się skupić na zadaniu. Też tak macie? Myślę, że porządek, oczywiście nie przesadny i pedantyczny, sprzyja poczuciu spokoju, że wszystko ma swoje miejsce, a Ty możesz zająć się innymi rzeczami niż wieczne szukanie zagubionej czapki, czy notesu. Tak więc - ma sens. Przyznaję się otwarcie, że nie jestem idealna w swoimi porządkowaniu, co chwila mam nowe pomysły, co chwila coś zmieniam, wyjmuję i przekładam, przez co rzeczy wędrują po całym mieszkaniu, a moim sztandarowym zdaniem jest: schowałam to gdzieś, żeby pamiętać i nie wiem gdzie. Ale przed sesją chcę to wszystko unormalizować i Wam też radzę teraz wziąć się za to! 
Jako, że jestem szczęśliwą posiadaczką książki perfekcyjnej Pani domu, postanowiłam w cyklu postów przekazać Wam najbardziej interesujące według mnie wskazówki dotyczące szeroko pojętego sprzątania, ale i organizacji domu.


1 faza sprzątania: pozbądź się zbędnych rzeczy!
  • rozejrzyj się po pokoju i wyrzuć wszystkie papierki, opakowania po rzeczach, niepotrzebne paragony i skasowane bilety. Wszystko co od razu powinno trafić do kosza!
  • czas na rupiecie, według Anthea'i Turner rupiecie to, rzeczy popsute, których nie planujesz naprawiać, wszystko co uważasz za brzydkie, lub czego nie używasz w żaden sposób.
  • wiadomo, że jeśli chcesz się czegoś pozbyć, a jest funkcjonalne i może być dla kogoś innego użyteczne, warto się zastanowić czy nie lepiej wymienić je na jakimś portalu, oddać komuś innemu czy sprzedać. Sądzę jednak, że w waszych studenckich apartamentach nie macie aż tylu szpargałów. 

 sztuka porządkowania szafy

406695_309522165814222_1640350508_n_large

Kategoria 1 : rzeczy, które przechowujemy złożone
  • Są to: swetry, bluzy, koszulki, sportowe spodnie, bojówki i jeansy.
  • Warto też składać długie sukienki, które są bogato zdobione, bo na wieszaku mogłyby się zniszczyć.
  • Majtki i skarpetki ( oczywiście poparowane ) najlepiej trzymać w szufladzie. Nie powinno się też zwijać skarpetek razem w jedną kulkę, gdyż osłabia to włókna jednej z nich i po prostu ją niszczy.
Kategoria 2: rzeczy , które należy wieszać na wieszaku
  • Są to: bluzki koszulowe, koszule, spódnice, spodnie z materiału, kurtki, marynarki, żakiety i płaszcze.
  • Perfekcyjna Pani Domu rozpisuje się też o rodzajach wieszaków, ale to sobie pominę, gdyż nie sądzę, że studentka musi mieć 5 rodzajów wieszaków. Jedynie dobrze było by wieszać ciężkie płaszcze na wieszakach szerszych i wyprofilowanych.
Podobno nosimy regularnie tylko 20 %  z własnej garderoby, może warto to przemyśleć i zrobić małą selekcję?

Na koniec ZŁOTE RADY, po których przyswojeniu ruszymy dalej w zagospodarowywanie naszej przestrzeni:

  •  UTRZYMUJ PORZĄDEK!
  •  Bałagan tworzy się strasznie szybko, wszystkie rzeczy odkładaj więc na wcześniej wyznaczone miejsce.
  •  Nie zostawiaj ubrań na podłodze i oparciach krzeseł! Albo szafa, albo kosz do prania!
  • Jeśli dzielisz z kimś swoją przestrzeń poproś, aby przyjął te zasady razem z  Tobą :)


zdjęcia: weheartit.com
źródło: książka Perfekcyjna Pani Domu - Anthea Turner

1 komentarz:

  1. spodnice mam złożone, tylko jedna, ktora się dosć gniecie wisi sobie:) ja mam straszny nieporządek w szafie, co ułożę to zaś trzeba na nowo sprzątac:) przydałby mi się taki organizer z ikei-wiszace kieszenie do szafy, trzeba nad tym pomyśleć:) a z tymi skarpetkami sie nie zgodze, bo ja zawsze tak paruję jedną w drugą i nie niszczą się szybko:)

    OdpowiedzUsuń